This website and domain are for sale. Serious inquiries only! Please ask at admin@reenacting.eu

Reenacting.eu

Portal informacyjny rekonstrukcji historycznej w Polsce

Żołnierze, aktorzy i odtwórcy [cz2]

Dodane przez gościnny Autor • Sep 24th, 2007 • w kategoriach: Felietony, II Wojna Światowa, Po II Wojnie Światowej, Poradniki

Od aktora do żołnierza dla Kompanii BraciZapraszamy na drugą część artykułu Jonah’a Begone opisującego związek serialu “Kompania Braci” z rekonstrukcją historyczną. W tej części autor analizuje obóz szkoleniowy prowadzony przez oficera USMC w stanie spoczynku dla aktorów grających główne role w tej produkcji filmowej.

Fragmenty kursywą są moje, tylko po to abym miał pewność, że zrozumiecie o co mi chodzi. Czy aktorzy naprawdę “zasłużyli na swoje skrzydła?”. Sami zdecydujcie.

Dwutygodniowy obóz szkoleniowy prowadzony przez kapitana Dale’a Dye, USMC w stanie spoczynku

Od aktora do żołnierza dla “Kompanii Braci”

Na długo przed pierwszym dniem na planie “Kompanii Braci”, producenci Tom Hanks i Steven Spielberg oraz koproducent Tony To doszli do porozumienia, że przedstawienie historii Kompanii Eeasy zgodnie z prawdą historyczną jest sprawą najwyższej wagi. W tym momencie do ekipy dołączył jako konsultant wojskowy kapitan Dale Dye, USMC w stanie spoczynku, jako osoba odpowiedzialna za transformację aktorów w żołnierzy oraz pomoc reżyserom w “zrobieniu tego porządnie” z militarnego punktu widzenia.

Po pełnej karierze w US Marines zawierającej pewne doświadczenie bojowe w Wietnamie i Bejrucie, kapitan Dye udał się do Holywood. Jako odwieczny entuzjasta filmów wojennych, kapitan Dye jest zdania, że to co często uchodzi w filmie za walkę, jest jak on to nazywa “kompletną bzdurą i hańbą!” Wyruszył więc na misję, aby zmienić ten stan rzeczy poprzez oferowanie swoich usług każdemu reżyserowi, który będzie chciał słuchać, by w końcu dostać angaż u Olivier’a Stone przy produkcji “Plutonu”, co zapoczątkowało jego drugą karierę. Jako że pracował już ze Spielberg’iem przy “Szeregowcu Ryan’ie”, jego wybór do pracy przy “Kompanii Braci” był naturalny. Opisując swoją rolę jako “militarnego guru” na planie, kapitan Dye powiedział, że jego zadaniem jest “wyszkolić tych aktorów na prawdziwych spadkobierców, by uczynić honor prawdziwym ludziom Easy Company ? tym, którym zawdzięczamy wiele jako świat dzisiaj ? poprzez właściwe ich zagranie, z właściwymi honorami i gracją”. Dodatkowo prócz swej roli doradcy wojskowego, kapitan Dye pojawił się na ekranie jako pułkownik Sink, dowódca 506 Pułku Piechoty Spadochronowej 101 Dywizji Powietrzno Desantowej.

Od aktora do żołnierza dla Kompanii BraciAktorzy wzięli udział w wyczerpujacym dwutygodniowym obozie szkoleniowym, gdzie uczyli się podstaw, od tego jak nosić mundur i stać w postawie zasadniczej, do zaawansowanych taktyk polowych i szkolenia spadochronowego. Przeciętnie dzień trwał 16 godzin zaczynając się o 5 rano niezależnie od pogody męczącą gimnastyką i biegiem na 3 do 5 mil, za którymi szły godziny szkolenia taktycznego, zawierającego wiedzę z obsługi broni oraz przygotowania do skoków. Ludzie jedli dwa razy dziennie, jeśli nie zawiedli kapitana Dye. Były też operacje nocne, kopanie okopów i służba wartownicza, czołganie przez błoto, sen na zimnej i mokrej ziemi, brak przysznicy. Punktem kulminacyjnym obozu był wyjazd do bazy RAF Brize Norton ? terenu szkoleniowego brytyjskich spadochroniarzy, gdzie aktorzy oddali skok z 15 m wieży i zasłużyli swoje skrzydła.

W czasie szkolenia kładziono nacisk na życie jak w latach 40-tych. Nowoczesny język był zabroniony, a ludzie znali się po imionach odgrywanych ról. Prawdziwe i imiona uległy zawieszeniu. Dużym wkładem do produkcji był kasting i ekipa odpowiadająca charakterem do ról. Pod koniec pierwszego tygodnia szkolenia, aktorzy byli “tak wyizolowani, tak zależni od siebie nawzajem, że aby przetrwać musieli odsunąć swoje prawdziwe ja i stać się swoimi postaciami”.

Kapitan Dye wierzy, że podstawą jest bycie twardym dla aktorów w czasie obozu szkoleniowego, ponieważ “Żaden aktor, który nie przeszedł mili czy dwóch w wojskowych butach, nie może odpowiednio zagrać emocji i psychiki żołnierza. Aby osiągnąć zbliżenie do prawdy ważne jest, aby ci ludzie mogli powiedzieć ‘Pamiętam co to wyczerpanie, bo byłem wyczerpany. Pamiętam co to znaczy wziąć kogoś na muszkę, bo już to robiłem. Rozumiem jak to jest ślizgać się w błocie, będąc całkowicie brudnym i śmierdząc jak koza, ponieważ tam byłem.’ To było właśnie życie jakie wiedli ci ludzie w czasie II Wojny światowej i jeśli nasi aktorzy tego doświadczą, będą mogli tylko pokazać prawdę.”

Ważną częścią dnia była “pauza”, z reguły po kolacji, kiedy aktorzy mieli okazję bez skrępowania zadawać pytania takie, jak np. “Jakie to uczucie dostać zastrzyk z morfiny?”, “Jak wygląda szrapnel?” czy “Jak to jest gdy kolega zostaje zabity tuż obok ciebie?”. Było to bardzo istotne dla aktorów, by mogli zrozumieć życie w walce. Kiedy kapitan Dye zapytał aktorów, co sądzą o tym ostatnim pytaniu, okazali spodziewany smutek i odrętwienie. Kapitan odpowiedział: “To jedyna słuszna odpowiedź: czujesz uniesienie i radość, bo to nie byłeś ty. A ta chwilowa euforia powoduje poczucie winy tego, który przeżył ? jesteś szczęśliwy, że twój kumpel dostał kulkę a nie ty, nawet jeśli to najlepszy kumpel. To ten rodzaj zrozumienia, który pozwala ludziom przejść jakoś przez część tego wszystkiego związaną z walką i to właśnie pokazuje się na ekranie.”

Od aktora do żołnierza dla Kompanii BraciPod koniec obozu, aktorzy przeszli niecodzienną przemianę. Dye mówi, że “zrozumieli upór, niewygody, dyscyplinę oraz jak zmuszać siebie, by robić więcej niż to, do czego kiedykolwiek byliby zdolni. Nabrali dumy i zaczęli zdawać sobie sprawę, do czego są zdolni zwykli ludzie. Zgubili gdzieś strach przed bronią i mundurami. Zrozumieli jak to jest żyć razem w braterstwie i naprawdę stali się braćmi.”

Odpowiedzialność kapitana Dye nie kończyła się na aktorach. Mając “zielone światło” od producentów, by uczynić film bardziej prawdziwym, a nie ładnym, Dye miał baczenie na wszystko ? od detali munduru do rozmiarów eksplozji konkretnego granatu lub pocisku z uwzględnieniem faktu, że “II Wojna światowa nie była tak zaawansowana technologicznie jak dzisiejsza. Powrót do korzeni - do zabijania oko w oko, bez łączności radiowej, w pełni automatycznej broni i pocisków kierowanych jak dziś.”

Pomoc przy tworzeniu “Kompanii Braci” była bardzo pożytecznym doświadczeniem dla kapitana Dye. “To rzadkość mieć możliwość zrobić coś, co wywiera duży wpływ, co zostawia jakąś spuściznę, a Kompania Braci jest takim projektem. Dzięki niej widzowie zaczynają doceniać nadludzką ofiarę, jaką uczynił żołnierz amerykański podczas II Wojny światowej, przez co świat jest dziś tym, czym jest. Pokój i wolność jakim cieszy się dziś większa część świata, jest bezpośrednim wynikiem służby i poświęceń ludzi z Easy Company i im podobnych. Wierzę w głębi mego serca, że możemy sprawić, by publika to zrozumiała. A jeśli nam się to uda, zapalimy pochodnię dla kolejnego pokolenia i to jest ważne dziedzictwo.”


Od aktora do żołnierza dla Kompanii BraciW ramach tego krótkiego filmu fabularnego, pokazano wiele aspektów wyczerpania i znużenia w czasie obozu szkoleniowego. Jestem całkiem pewien, że słyszałem komentarze aktorów o tym, jak byli szczęśliwi gdy dobiegł on końca. Ale wiem więcej ? jest w tym jeszcze drugie dno. Wyraźnie pamiętam jak ostatniego, trzynastego tygodnia szkolenia w USMC byłem pełen obaw w związku z jego zakończeniem. Ludzie gapili się na mnie gdy to przyznałem. Szkolenie zapewniało porządek, zadania, harmonogram i cel ? tak trudny jak mogło. Zawiązałem przyjaźnie i robiłem rzeczy, których nigdy wcześniej nie robiłem. Większość z nas patrzyła w przód, na dumę uzyskania tytułu Marine. Co było przed nami? Nie byłem pewien i ze względu na ludzką naturę, było to trochę niepokojące.

Nie wiem który, o ile którykolwiek z aktorów przeszedł przez prawdziwy obóz szkoleniowy Sił Zbrojnych USA, ale sądzę że niektórzy z nich przegapili w pewien sposób okazję udziału w obozie Dale’a Dye. Przypuszczam że było to niepowtarzalne doświadczenie w ich życiu i że wspominają je dobrze, być może do tego stopnia, że chcieli by to kiedyś powtórzyć.

Czy się mylę? Hej ? jeśli jesteś jednym z aktorów z obozu szkoleniowego do “Kompanii Braci”, który natknął się na ten artykuł, napisz do mnie i daj mi znać.

A do Was rekonstruktorzy ? jeśli obóz jest potrzebny by zmienić aktorów w przekonywających żołnierzy (a zgadzam się z Dale’m Dye że jes potrzebny), być może jest on także konieczny by zmienić cywili w przekonywających rekonstruktorów żołnierzy.

Kto się pisze?

Tekst: Jonah Begone

Tłumaczenie: Michał Marianowski

STRONA WWW JONAH’a BEGONE

70-410
70-461
70-462
200-120
70-488
MB2-703
70-411
MB5-705
C_TADM51_731
70-346
70-486
70-347
70-480
70-483
70-412
70-463
MB2-700
70-417
C_TAW12_731
400-101
MB2-702
70-487
70-243
VCP-550
70-414
70-466
100-101
JN0-102
VCP550
640-554
70-331
EX300
1Z0-060
MB2-701
70-467
EX200
350-001
700-505
640-911
M70-301
70-489
220-802
700-501
050-SEPROAUTH-02
M70-101
70-458
CCD-410
70-341
70-464
70-680
74-335
350-018
C_TFIN52_66
HP0-J73
70-687
ICBB
70-457
N10-005
1Z0-061
220-801
EX0-001
70-413
M70-201
117-101
810-420
820-421
C_THR12_66
117-102
70-342
70-460
74-338
MB6-871
200-101
70-484
C2090-303
MB6-886
1Z0-481
1Z0-899
400-051
70-246
70-496
74-343
C2180-278
MB7-702
1Z0-051
1Z0-144
312-50v8
70-685
C_A1FIN_10
C4040-108
PMI-001
1Z0-478
98-349
C_TSCM52_66
CISSP
300-209
70-247
70-332
E10-001
NS0-156
NS0-504
642-732
300-206
640-461
642-813
C_HANASUP_1
70-488
HP2-E59
PEGACLSA_6.2V2
70-336
A00-240
C2020-612
200-120
1Z0-062
300-207
70-459
98-365
C_TBW45_70
CBAP
MB6-869
MB7-701
200-120
1Z0-803
98-364
C_GRCAC_10
PRINCE2
350-080
640-864
C2180-317
117-201
70-485
70-498
98-372
C2020-702
70-488
1Y0-200
70-178
70-640
CV0-001
MB6-872
SK0-003
VCP-510
C_HANATEC131
C2180-275
JN0-360
MB6-870
VCAD510
640-722
70-646
C4090-452
70-331
JN0-660
1Y0-400
1Y0-A20
1Z0-507
4A0-101
640-916
642-447
642-832
70-415
70-686
70-688
74-325
A00-211
C_FSUTIL_60
C2020-622
C2090-540
3001
3107
1Z0-053
1Z0-804
201-01
642-902
70-672
98-361
98-367
BH0-013
C2020-011
C2020-632
C4040-122
C4040-225
C4060-155
CLO-001
FCBA
1Z0-897
350-050
640-692
70-337
70-689
74-344
C2150-197
C2180-374
M2020-615
NS0-155
P2090-032
050-720
1Z0-485
1Z0-807
70-642
70-673
820-422
A00-212
C_TBIT44_731
C2020-701
C2090-610
C2150-195
C4090-450
LX0-101
NS0-145
OG0-092
300-115
3I0-012
642-874
642-997
70-177
70-416
98-366
C_TFIN22_64
C_TPLM30_65
C2020-703
C2030-283
C2040-406
C2180-277
MB2-703
1Z0-061
CCA-500
CSSBB
MB2-701
70-467
JN0-343
LX0-102
117-202
1Z0-047
1Z0-052
1Z0-058
1Z0-418
1Z0-456
70-492
200-120
70-532
C_TB1200_88
C2010-571
C2020-180
C2030-280
C2090-614
C2160-669
C4040-123
C4040-129
C4120-782
640-722
100-101
640-911
642-997
70-411
220-801
NS0-101
OG0-091
000-080
1Y0-300
1Z0-027
74-409
74-674
98-363
C2020-001
C2040-407
C4040-332
C4090-959
CCA-410
CSSLP
350-001
EX0-117
HP0-M48
HP2-T23
SG0-001
SY0-301
SY0-401
VCAC510
1D0-610
1Z0-474
1Z0-554
1Z0-567
200-001
250-310
250-371
640-878
642-242
700-038
A00-250
C2010-597
C2180-273
70-410
70-461
70-462
200-120
70-488
JN0-332
MB7-700
PC0-001
PMI-SP
S90-09A
220-801
220-802
N10-005
SY0-301
000-221
00-780
N0-101
1z0-051
299-01
642-887
70-533
70-684
C_TSCM42_66
C2010-570
C2140-820
C2170-008
C270-585
C4090-451
CAS-001
CSSGB
700-505
70-346
70-486
70-347
70-410
70-461
70-462
200-120
70-488
MB2-703
70-411
MB5-705

Otagowano: , , , , ,

gościnny Autor Portal reenacting.eu jest tworzony przez nas wszystkich, którzy w jakiejś mierze mają do czynienia z reenactingiem. Każdy może podesłać na nasz adres admin@reenacting.eu materiał swojego autorstwa celem umieszczenia w stosownym miejscu na Portalu. Serdecznie zapraszamy! Z poważaniem zespół reenacting.eu
Napisz do autora | Wszystkie posty autora: gościnny Autor

Wpisz odpowiedź